25 de novembre, 2005

Rebre l'hàbit

Tinc alumnes. I amb ells vam anar a Novelda. Es tractava de visitar el conjunt arquitectònic modernista d'aquesta població -molt recomanable, sobretot la Casa-Museu. Ubi sunt, per cert, aquells burgesos? Vam cloure la visita dinant al Parc de l'Oest, un parc amb aparença de bosc mediterrani acondicionat per a l'esbarjo. Hi vam passar una hora i escaig i els hi vam deixar fer... No els va entusiasmar gens, però. I és que no tenen costum de passar estones de lleure en un entorn natural. És cert que no en tenen molts al seu abast -aquests meus alumnes són de l'extrem sud del país i, ja ho sabem, els estan a punt d'edificar la mar. Tanmateix, és igualment cert que gairebé ningú no els ha mostrat els que encara tenen a prop.
Crear l'hàbit de gaudir l'entorn -o l'hàbit lector, o el de l'esport o el de dir bon dia... l'hàbit cultural al cap i a la fi. Crear-lo al marge de valors i d'idees preconcebudes. Quan l'hàgen adquirit ja no en podran prescindir perquè ja serà un valor en les seues vides.
Ara bé, per a aquells que ningú no ens va inculcar la major part d'aquests hàbits i que ja de grans ens hem esforçat per adquirir-los, sovint allò que ens ha mogut a fer-ho han estat els valors que hi trobàvem associats. En el meu cas, prestigi, un suposat prestigi social -més virtual, això sí, com més va més- i la possibilitat de trobar-hi una contraidentitat. Una nova identitat que em diferenciés de l'entorn que fins al descobriment d'aquesta vida que prove de menar havia habitat.

Etiquetes de comentaris: ,

11 de novembre, 2005

Inferència

En una de les parets de la Biblioteca General de la Universitat d'Alacant, hi ha el següent advertiment: Sabies que... Parlar a la sala de lectura comporta l'expulsió pel personal de seguretat.

Etiquetes de comentaris:

10 de novembre, 2005

Reforma educativa

Que no heu vist la publicitat? L'home que controla totes les situacions, l'autoritat i el criteri del qual no es discuteixen quan arriba al terreny que normalment ocupa és un àrbitre de futbol...

Etiquetes de comentaris:

05 de novembre, 2005

Frustració del cronopio

I aquesta setmana, unes jornades sobre animació lectora. El primer dia, algú de contrastadíssima experiència en la gestió de biblioteques i en el món de la literatura infantil, va dedicar gairebé tres hores a enllaçar un conte amb un altre per tal d'il·lustrar allò que hom necessita per a formar lectors. S'adreça al públic -majoritàriament format per dones, majoritàriament mestres- i parla d'imaginació, i conta un conte; d'ajudar, i en conta un altre; de protecció, i en conta un més. Però, sobretot, parla d'amor, en totes les seues variants, tot i que predomina el maternal, és clar. I heus ací més contes. El públic no ha d'aplaudir -si és que ho desitja- després de cada conte, sinó que ha d'expressar la seua aprovació com els infants sords: s'alcen les mans, palmells visibles, i els canells giren d'esquerra a dreta o de dreta a esquerra...
Resultat: un auditori nombrós, mans enlaire, amb fingida alegria de cronopio.

Etiquetes de comentaris: , , ,